قیمت خودرو امروز 13 تیرماه افزایش یافت. آیا منتظر کاهش قیمت خودرو باشیم؟ واردات خودرو چقدر در کاهش قیمت خودرو تاثیر دارد؟ آیا حذف قرعه کشی در کاهش یا افزایش قیمت خودرو تاثیری دارد؟ آخرین قیمت خودرو را در جدول زیر مشاهده کنید.
به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران، بر اساس معاملات انجام شده امروز (۱۴ تیر ۱۴۰۱) قیمت خودرو در بازار آزاد نسبت به آخرین معاملات دیروز با افزایش همراه بوده است.
مدل خودرو | قیمت (تومان) |
سمند LX (ساده) | 285.000.000 |
سمند LX (ساده) 1401 | 302.000.000 |
پژو پارس (LX ) 1401 | 372.000.000 |
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (ساده) 1400 | 293.000.000 |
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (ساده) 1401 | 301.000.000 |
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (ساده) | 355.000.000 |
پژو ۲۰۶ صندوقدار (v8(1400 | 370.000.000 |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک (1400) | 560.000.000 |
پژو ۲۰۷ دنده ای (رینگ فولادی) 1400 | 387.000.000 |
تندر90 E2 | 475.000.000 |
رنو تندر پلاس اتوماتیک | 610.000.000 |
تارا اتوماتیک 1401 | 590.000.000 |
رانا پلاس (1401) | 300.000.000 |
دنا معمولی (رینگ فولادی) 1400 | 385.000.000 |
دنا معمولی 1401 | 400.000.000 |
دنا پلاس دندهای توربو 1400 | 475.000.000 |
هایما s7 توربو پلاس | 925.000.000 |
سایپا ۱۱۱ | 204.000.000 |
سایپا ۱۳۱ | 183.000.000 |
ساینا 1400 | 205.000.000 |
ساینا 1401 | 211.000.000 |
تیبا (رینگ فولادی) 1400 | 187.000.000 |
تیبا ۲ (رینگ فولادی) 1400 | 197.000.000 |
شاهینG (1401) | 375.000.000 |
کوییک دنده ای 1401 | 215.000.000 |
کیا سراتو ۲۰۰۰ (آپشنال) | 1.190.000.000 |
ام وی ام 315 هاچ بک | 475.000.0000 |
ام وی ام X22، دنده ای اسپرت اکسلنت (1400)
|
580.000.000 |
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه چرا وقتی قیمتها بالا میرود مردم باید هزینه آن را بپردازند، گفت: خودروسازان در ایران از دولت و ملت یارانه می گیرند و مسائل مربوط به خودرو چند بعدی است و باید به همه ابعاد مسائل در این حوزه توجه کرد.
علیرضا سلیمی در گفت و گو با ایسنا در رابطه با نظرات اخیر خودروسازان کشور مبنی بر زیانده بودن طرح فروش خودرو برای آنها و درخواست افزایش قیمت تولیداتشان، گفت: چطور وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می کند خودروسازان قیمت تولیدات را بالا می برند و چرا وقتی قیمت دلار کاهش می یابد قیمت هایشان را کاهش نمی دهند؟
وی در ادامه با بیان اینکه چرا وقتی قیمت ها بالا می رود مردم باید هزینه آن را بپردازند؟ تصریح کرد: خودروسازان اشاره دارند که ماشین آلات آنها فرسوده است و به روز نیست که روشن است که این مساله باعث افزایش هزینه ها می شود، حال چرا باید مردم این هزینه را از جیبشان بدهند؟
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم با بیان اینکه اینها مجموعه مسائلی است که نباید همه از جیب مردم جبران شود، گفت: نکته مهمتر این است که خودروسازان در ایران از دولت و ملت یارانه می گیرند و زمانی که خودرو نمی خریدند مجلس 5000 میلیارد تومان به خودروسازان کمک کرد، یادشان باشد کجای دنیا اینگونه به خودروساز یارائه می دهند؟ آیا این یارانه نیست که خودرو ثبت نام می کنند و پول را از مردم جلوتر می گیرند، کجای دنیا اینگونه است؟ در سایر نقاط دنیا اینگونه است که خودرو را به صورت قسطی ارائه می کنند و در درازمدت پول آن را می گیرند.
سلیمی در پایان تاکید کرد: نباید مسائل را ساده گرفت و یک بعدی نگاه کرد، بلکه این مسائل چند بعدی است و باید به همه ابعاد مسائل در این حوزه توجه کرد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن گفت: در وضعیت فعلی هر افزایش قیمتی حتی اگر بحق باشد قطعا بازار را دچار تنش می کند و به همان نسبت نیز قیمت حاشیه بازار بالا می رود.
علی جدی در گفت و گو با ایسنا در رابطه با نظرات اخیر خودروسازان کشور مبنی بر زیان دیده بودن آنها در طرح فروش خودرو بیان کرد: در وضعیت فعلی هر افزایش قیمتی حتی اگر بحق باشد و واقعا هم هزینه های خودروسازان بالا رفته باشد، قطعا بازار را دچار تنش می کند و به همان نسبت نیز قیمت حاشیه بازار بالا می رود.
وی افزود: حرف ما هم همیشه این بوده که گفتیم شما رقابت ایجاد کنید نیازی نیست که قیمت را دولت تعیین کند و قیمت آزاد و در اختیار خود خودروسازان باشد، ولی بحث واردات نیز حتما آزاد باشد و اجازه واردات داده شود که حداقل عملا رقابت داخلی و بین المللی شکل بگیرد. وقتی قیمت هم اینگونه باشد دیگر نیاز نیست مته به خشخاش بگذارند به عبارتی این که قیمت را کنترل می کنند و آن هم مثل یک تولیدکننده می تواند تولید خود را انجام دهد و قیمت گذاری کند و اگر خارج از عرف هم بود مثل همه تولیدکنندگان دیگر سازمان حمایت می تواند ورود کند.
وی افزود: ولی تا زمانی که این شرایط وجود دارد کمترین افزایش قیمت اشکال ایجاد می کند و لذا باید اصل مساله حل شود و دولت کمک کند تا بخشی از محل واردات تامین شود که خود به خود حساسیت خودروسازان داخلی کمتر شده و آن زمان می توانند هم روی قیمت و هم روی کیفیت تصمیم گیری کنند.
پیشبینی رییس اتحادیه نمایشگاهداران از قیمت خودرو
باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو نوشت: برخی از سایتها ممکن است با افزایش نرخ ارز، قیمت خودروها را بالاتر از ارزش واقعی آنها نشان دهند.
سعید موتمنی میگوید: با وجود افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو طی ۲ تا ۳ هفته گذشته افزایشی نبوده است و بعد از چند ماه، شاهد ثبات در این زمینه هستیم؛ زیرا بازار در انتظار نهایی شدن طرح واردات خودرو به سر میبرد.
به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو، دیروز پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۲۰۳ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ حدود ۲۰۲ میلیون تومان, پراید ۱۳۱ حدود ۱۸۱ میلیون، سمند LX حدود ۲۸۵ میلیون تومان، کوییک دندهای حدود ۲۱۵ میلیون تومان و دنا پلاس معمولی حدود ۴۷۵ میلیون تومان معامله شده اند.
آن طور که موتمنی میگوید، بازار خودرو در روزهای پیش رو آرام پیش بینی میشود؛ مگر اینکه قیمت ارز مجدد نوسان و رشد داشته باشد. اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و حاشیه بازار هم در صورتی کاهش مییابد که خودروسازان، ماهانه ۱۳۰ هزار خودرو را تولید و روانه بازار کنند.
طبق اعلام اتحادیه نمایشگاه داران خودرو، با وجود ثبات قیمت در بازار خودروهای داخلی، قیمت خودروهای وارداتی افزایشی بوده است؛ مرسدس بنز ای ۲۰۰، ب ام و سری ۷، فولکس واگن پاسات، رنو تلیسمان و تویوتا راوفور، پنج خودرویی هستند که بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشتند.
مرسدس بنز ای ۲۰۰ تا پایان هفته گذشته با بهای ۸ میلیارد تومان معامله میشد، اما امروز قیمت این خودرو، به ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد